در دنیای دیجیتال امروز، داشتن یک وبسایت حرفه‌ای برای کسب‌وکارها دیگر یک انتخاب نیست، بلکه یک ضرورت است. اگر در شهر قزوین دارای فروشگاه هستید و کسب و کار سنتی خود را اداره میکنید و به دنبال توسعه کسب‌وکار خود از طریق معرفی کسب و کار خود و یا فروش محصول به صورت آنلاین هستید، این مقاله به شما کمک می‌کند تا بهترین تصمیم‌ها را بگیرید. در ادامه، تمام نکاتی که برای طراحی یک سایت برای کسب و کار خودتان باید بدانید را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های یک وبسایت موفق برای کسب‌وکارهای

قبل از اینکه اصلا به فکر طراحی یک وب سایت برای خودتون باشید موضوعی هست که حتما باید قبل از هر اقدامی بهش فکر کنید و اون موضوع اینه که اصلا یک وب سایت موفق چه ویژگی هایی باید داشته باشه؟ اصلا مگر باید ویژگی خاصی داشته باشه؟! پاسخ خیلی سادست و اونم اینه که بله مواردی که در زیر بهش اشاره میشه رو حتما در ذهنتون داشته باشید و قبل از اقدام به طراحی یک وب سایت از طراحتون بخواید:

۱- طراحی کاربرپسند (User-Friendly)

به معنی ایجاد یک تجربه کاربری ساده، روان و قابل فهم برای تمامی کاربران است و اگر بخوایم این مورد رو ساده تر توضیح بدیم باید گفت:

  1. سادگی در طراحی: طراحی کاربرپسند باید ساده باشد و از پیچیدگی‌های غیرضروری اجتناب کند. کاربران باید بتوانند بدون سردرگمی به اطلاعات یا خدمات مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند برای مثال تصور کنید شما یک محصول در وب سایت خودتون ثبت کردید که هم قیمتش عالیه هم عکسش و هم سایتتون خیلی زیبا و روانه ولی هیچ خریدی از سایتتون انجام نمیشه و پس از چندین ماه سردرگمی با کمک یک متخصص تازه متوجه میشید که کاربران هنگام خرید از سایتتون نمیتونن روی دکمه ثبت سفارش کلیک کنند و از این اتفاقات بسیار زیاد میفته بنابراین میشه گفت سادگی در طراحی بسیار حائز اهمیت هست, جهت دریافت اطلاعات دقیقتر این مقاله در مورد سادگی در طراحی رو بخونید.
  2. هدایت کاربر: استفاده از منوهای قابل دسترس، دکمه‌های مشخص، و راهنمایی‌های شفاف می‌تواند به کاربران کمک کند تا به راحتی در سایت جابجا شوند. گاهی پیش میاد وارد وب سایتی میشید و در حالی که دربه در دنبال منوی اون سایت میگردید و در کمال تعجب منوی اون سایت مخفی شده و همین باعث میشه که هر چه سریعتر اون سایت رو ترک کنید و ترجیح میدید از رقیب خرید کنید که منوی در دسترس تری نسبت به سایت قبلی ارائه میده.
  3. توجه به نیاز کاربران: شناخت نیازها و رفتار کاربران هدف، و تطبیق طراحی سایت با این نیازها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تصور کنید شما یک وب سایت خیلی شکیل و زیبا در زمینه هوش مصنوعی میبینید و خیلی از ظاهر وب سایت خوشتون میاد و با خودتون میگید وب سایت من باید شبیه این وب سایت باشه ولی موضوعی که هست اینه که این وب سایت به هیچ وجه عنوان مناسب شما و سایت شما نیست چون همونطور که گفته شد اون وب سایت برای نیاز دیگه ای طراحی شده و بدرد سایت شما نمیخوره.
  4. استفاده از اصول UX: تجربه کاربری (UX) شامل عناصری مانند سلسله‌مراتب بصری، قابلیت کلیک‌پذیری، و ترتیب مناسب اطلاعات است که باید به خوبی در طراحی پیاده‌سازی شوند. خب میرسیم به بخش خیلی مهمی از طراحی که همون UX‌ هست خیلی خلاصه اگر بخوام بگم این بخش تعیین میکنه منوی سایت یا سایر المانهایی که در سایت قرار میگیرن کجا قرار بگیرن که بهترین دسترسی و تجربه کاربری رو به کاربر سایت شما بده.

۲- سرعت بارگذاری بالا

هیچ‌کس دوست ندارد منتظر بماند تا یک صفحه وب بارگذاری شود. سرعت وبسایت یکی از عوامل کلیدی در جلب رضایت کاربران و بهبود سئو است برای خود من بارها پیش اومده که وقتی وارد وب سایتی میشم و زمان طولانی منتظرم تا وب سایت بارگزاری بشه به قولی حوصلم سر میره و سریعا وب سایت رو ترک میکنم و میرم سراغ لینک بعدی بنابراین سرعت بارگذاری وب سایت خیلی اهمیت داره.

۳- واکنش‌گرا بودن (Responsive Design)

با توجه به استفاده گسترده از تلفن‌های همراه، وبسایت شما باید روی تمام دستگاه‌ها، از موبایل گرفته تا تبلت و دسکتاپ، به خوبی نمایش داده شود گاها دیدم که تصور عموم این هست که اگر یک وب سایت بر روی مانیتور کامپیوتر مرتب هست پس طبیعتا روی موبایل هم به همون صورت هست و نیازی نیست چک بشه یا حتی جدی گرفته بشه!! اما این تصور کاملا غلطه و باید اینو درنظر بگیرید که گاهی برای اینکه حتی وب سایت رو در موبایل خواناتر نشون بدیم باید تغییراتی در کد وب سایتمون اعمال کنیم تا بتونیم کاربرهایی که وارد وب سایتمون میشن رو بهتر به هدفشون برسونیم و این مرحله هم واقعا اهمیت زیادی داره.