سادگی در طراحی وب سایت
اصلا سادگی در طراحی وب سایت چی هست؟ چرا باید به کار گرفته بشه؟ و آیا واقعا کمکی میکنه یا نه؟ برای پاسخ به این سئوال باید کمی عمیقتر به موضوع نگاه کنیم و ببینم اصلا هدفمون از ساده طراحی کردن چی هست در دنیای امروز که با حجم عظیمی از اطلاعات مواجه هستیم و سطح وب پر شده از اطلاعاتی که گاهی کاربر رو سردرگم میکنه حالا جدیدا مفهومی اومده به نام سادگی هر چه تمامتر و طراحان وب ( خصوصا طراحان خارجی ) تمایل به هر چه ساده تر کردن و خلوت کردن سایتها رو دارن.
سادگی در طراحی وب
صفحات وب پر از شلوغی حالا قدیمی به نظر میرسند و به نظر میرسد کاربران هم به این صفحات بیتوجهی میکنند. بازدیدکنندگان وبسایت انتظار دارند صفحاتی که بازدید میکنند ساده باشند، فهرستهای ناوبری کوتاه و مختصر، آیکونهایی که نشاندهنده عملکردهای پنهان در گوشههای صفحه هستند و محتوایی که جسورانه و ساده است را دارند. بهطور خلاصه، مردم میخواهند بدون اتلاف وقت، مستقیماً به هدف خود برسند و ظاهرا گوگل هم به این موضوع آگاه هست و در حال حاضر کاربران را مستقیم به قسمتی از محتوا هدایت میکنند که برای آن جستجو کرده اند.
کاربران بهسرعت به استانداردهایی عادت میکنند که یا از زمینههای دیگر به ارث رسیدهاند یا از طریق توافق عمومی پذیرفته شدهاند؛ مانند نماد دکمه پاور، منوی سهخطی «برگر» یا نوارهای نشاندهنده قدرت سیگنال وایفای. این نمادهای جهانی به ساده و بدون شلوغی نگهداشتن طراحی وب کمک میکنند و همچنان کاربرپسندی را تضمین مینمایند.
اما فراموش نکنید که درحالیکه اطلاعات بیشازحد میتواند مشکلساز باشد، سادهسازی بیشازحد نیز مسئلهساز است؛ وبسایت شما همچنان باید بهطور مؤثر عمل کند و کاربران باید بتوانند بهصورت شهودی آنچه را نیاز دارند پیدا کنند.
منشأ ایده سادگی در طراحی وب از کجاست؟
«سادگی غیرقابل تقلیل» مفهومی است که بیان میکند میتوان اشیا را به سادهترین شکل و مجموعهای از عملکردها کاهش داد که همچنان کارایی خود را حفظ کنند برای مثال تصور کنید شما به جای قرار دادن چند منو در هدر وب سایتتون میاید از یه آیکان استفاده میکنید که کاربر با کلیک بر روش هم مینونه لاگین کنه هم ثبت نام!!. این مفهوم بر داشتن حداقلهای ضروری تأکید داره که خب اینجا ما دقیقا این اصل رو رعایت کردیم.
از کجا بفهمیم که وب سایت ما به اندازه کافی ساده هست؟
اگر میخواهید اصل سادگی را در وبسایت خود اعمال کنید، سوالات زیر را از خودتون بپرسید
- آیا طراحی میتواند سادهتر شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به صورت موشکافانه وب سایتتون رو مورد بررسی قرار بدید و بهترین کار این هست که از یک متخصص کمک بگیرید و یادتون باشه نگاه یک متخصص با نگاه شما متفاوت هست و کمک بزرگی میتونه به رشد وب سایت شما کنه.
- آیا المان هایی که در وب سایت من وجود داره اضافی هست و میتوان آن را حذف کرد؟ بارها دیده ام که کاربران و مدیران وب سایت ها میان و وب سایت خودشون رو با سایتهای بزرگ با بودجه های کلان مقایسه میکنند و برای مثال میگن چون دیجی کالا یه اسلایدر بزرگ در هدر وب سایتش قرار داده پس حتما ایده خوبی هست که من هم همین کار را انجام بدم ولی باید بگم که این اصلا فکر خوبی نیست و ممکنه حتی باعث بشه وب سایت شما با مشکل از دست دادن کاربر مواجه بشه جای اینکه کاربر دریافت کنه!
- عملکرد(های) اصلی چقدر واضح هستند؟ تصور کنید شما یک دکمه برای ارسال یک فرم در یکی از صفحات سایتتون تعبیه کردید که بعد از اینکه روش کلیک میشه تازه وارد صفحه بعدی میشه و از کاربر درخواست میشه فرم را در این صفحه پر کنید و سپس مجدد بر روی یک دکمه کلیک کند تا پیغام خود را برای شما ارسال کند!! اینجور وقتا واقعا کاربر کفرش در میاد 🙂
طراحی وب حرفهای در مورد تعادل بین سادگی و عملکرد است؛ اطمینان از اینکه وبسایت تا حد امکان مینیمالیستی است درحالیکه نیازهای خود را برآورده میکند یعنی چی؟ یعنی اونقدر ساده هم نباشه که عملکرد اصلی وب سایت فراموش بشه.
در نهایت همونطور که قبلا هم گفتم بهتر هست کار را به کاردان بسپارید و از همون ابتدای کار و تصمیم به سمت آنلاین شدن با یه متخصص همکاری کنید. راستی مشاوره ما رایگانه با یکی از شماره هایی یا فرمها با ما تماس بگیرید و بقیش با ما.
این مقاله با الهام از این مقاله تهیه و منتشر شده: لینک مبنع